Jeszcze w tym roku PKP Intercity chcą wynająć 18 elektrowozów wielosystemowych. Będzie to rozwiązanie tymczasowe do obsługi połączeń zagranicznych. Wynajęte pojazdy będą je obsługiwać, dopóki nie będzie możliwy wjazd lokomotyw EU200 m. in. do Niemiec i Czech.
– Będziemy wynajmowali nowe szybkie lokomotywy z rynku międzynarodowego do obsługi połączeń międzynarodowych, a częściowo też krajowych – zapowiada członek zarządu PKP Intercity Adam Wawrzyniak. Przygotowywany przetarg ma dotyczyć wynajmu 18 lokomotyw wielosystemowych na okres ok. 24 miesięcy. Oprócz zakresu podstawowego zamawiający przewiduje prawo opcji, jednak na razie nie ujawnia jego zakresu.
Przynajmniej część lokomotyw ma rozwijać prędkość 200 km/h. – Chcemy zapewnić dobrą obsługę trakcyjną zaplanowanych pociągów – uzasadnia Wawrzyniak. Możliwości infrastruktury w Polsce i za granicą mają zostać wykorzystane do maksimum, co przełoży się na krótszy czas przejazdu.
Potrzeba znacznie większej liczby lokomotyw do ruchu międzynarodowego wynika z mocnego zwiększenia oferty i pracy eksploatacyjnej PKP Intercity. –
Griffiny 200 zdobywają homologację, badania trwają – ale rozbudowujemy ofertę szybciej, niż pojawią się zezwolenia dla nich. Docelowo chcemy realizować tę ofertę w oparciu o własne środki trakcyjne – zapewnia przedstawiciel przewoźnika. Dokumenty umożliwiające wjazd do Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii oraz Węgier
mają być gotowe w czwartym kwartale roku 2026.
Przewoźnik nie zamierza zwlekać z rozpoczęciem postępowania. – Chcemy ogłosić je już za chwilę i rozstrzygnąć w nadchodzących tygodniach, tak by pierwsze egzemplarze były dostępne już od wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy – zaznacza Wawrzyniak.
O bardzo ambitnych planach rozszerzenia siatki połączeń międzynarodowych PKP Intercity pisaliśmy już kilkakrotnie. W połowie grudnia bieżącego roku, wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy,
zwiększy się liczba pociągów łączących Polskę z praktycznie wszystkimi sąsiadami (z wyjątkiem wrogo nastawionych: Rosji oraz Białorusi). Nowe połączenia międzynarodowe zyskają takie ośrodki, jak Kraków Lublin, Kalisz czy
Łódź.
W ostatnich latach niedobór lokomotyw wielosystemowych zmuszał PKP Intercity do
częstego ogłaszania przetargów na ich wynajem. Obejmowały one jednak mniejsze serie pojazdów, a umowy, z reguły, obowiązywały krócej.